Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sansehaver

 

Ebeltoft Børnehus består af to institutioner der ligger i hver sin ende af dejlige Ebeltoft. Begge børnehaver har fantastiske legepladser, som bliver understøttet af engagerede voksne der prioriterer udelivet.

Sansehaver

Ebeltoft Børnehus finder det vigtigt at understøtte og styrke børns naturlige nysgerrighed overfor naturen, samt udvikle det enkelte barns kendskab til naturens gang.

Vi har derfor etableret to sansehaver. Én i Hyrdebakken og én i Æblehaven. I sansehaverne arbejder vi med at udvikle børnenes forståelse for, hvordan vi kan være aktive deltagere i naturen. Vi dufter, føler, lytter og følger planternes og insekternes udvikling igennem de forskellige årstider. På den måde er naturen en aktiv medspiller i vores pædagogiske praksis og vores pædagogiske arbejde hvor naturen bliver gjort til forståelsesramme for udvikling af både sanser, naturforståelse, egen personlige udvikling, bæredygtighed og meget mere.

Sansehaverne fungerer som lukkede læringsrum, som børnene træder ind i sammen med en voksen, der vil formidle noget i rummet.

 

De styrkede pædagogiske læreplaner

I sansehaverne arbejder vi med
 

  • Natur, udeliv og science
    • Vi følger naturen, stiller spørgsmål, eksperimenterer.
  • Alsidig personlig udvikling
    • Vi reflekterer i fællesskab, undres og lærer nyt om os selv i fællesskabet og naturen.
  • Kultur, æstetik og fællesskab
    • Hvor skal planterne stilles? Hvad er pænt og hvorfor er det pænt? Kan du hjælpe mig? Vi samarbejder.
  • Krop, sanser og bevægelse
    • Vi dufter, smager, mærker, lytter, balancerer og får kropslige erfaringer
  • Social udvikling
    • Vi samarbejder om at få en sansehave med biodiversitet.
  • Kommunikation og sprog
    • Vi snakker om dyr, insekter, planter, hvad vi oplever og sanser.

 

Sansehaverne er anlagt og indrettet sammen med børnene. Her finder man balancebaner, frugttræer, bærbuske, insekt-bo, krydderurter, blomster, krible-krable og meget mere.

 

Hvert forår forspirer vi sammen med børnene nye planter, der skal plantes ud i sansehaven. Vi oplever, at det enkelte barn får medejerskab og der bliver skabt et fælles tredje, som vi alle nyder at opleve.

Sansehaverne giver blandt andet anledning til samtaler om liv/død, smagsoplevelser, nye sanseindtryk, kreativitet og samarbejde.

 

Sansehaverne er med til at skabe rød tråd gennem vores pædagogiske læreplaner og vores pædagogiske praksis.

Desuden har vi et samarbejde med det lokale plejehjem” Søhusparken”. Sansehaverne er indrettet således, at man kan komme til dem fra parkeringspladsen. Det er meningen, at det lokale plejehjem kan bruge haverne med og uden børn.