Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til nye forældre i vuggestuen

DEN GODE START FOR DIT BARN

Når dit barn starter i vuggestuen, vil I få tilknyttet en kontaktpædagog, med hvem I aftaler nærmere omkring opstart. 

Krudtuglerne: Tlf: 40433932

Pædagoger: Randi Rasmussen & Mette Kjær-Appelt

Medhjælper: Suzan Vestergaard, Annika Mogensen og Merethe Damm Kruse

 

Spilopper: Tlf: 51449207

Pædagoger: Lone Bak Frigaard & Natascha Rasmussen 

Medhjælpere: Nina Johansen, Ann-Britt Styrbæk  og Mille Taarning

 

Vi forventer, at en af jer forældre er sammen med barnet i institutionen et par timer de første par dage. De efterfølgende dage lader I barnet være alene med os en times tid. Derefter anbefaler vi, at barnet får nogle korte dage hos os, så barnet langsomt vænner sig til det nye sted. 

Det er vigtigt at I udfylder og medbringer det tilsendte opstarts skema på den første dag.

 

PRAKTISKE TING I HVERDAGEN

Når hverdagen begynder at indfinde sig, er der nogle ting, som I kan gøre for at hjælp både jeres barn og os.

Børn elsker at give den gas på legepladsen, hvor der er mulighed for at lege i sandkasser, hoppe i vandpytter og kravle op og ned af forskellige ting. I er ansvarlige for den rigtige påklædning. Vi forventer at der i garderoben altid ligger tøj, der passer til årstiden:

·    Sandaler
·    Flyverdragt
·    Varm trøje
·    Varm elefanthue
·    Vanter
·    Vinterstøvler
·    Sko
·    Gummistøvler
·    Regntøj
·    Evt. solhat
·    Evt. termotøj
 

AF SIKKERHEDSMÆSSIGE GRUNDE MÅ DER IKKE VÆRE SNORE I HUER OG VANTER.

SKO OG TØJ SKAL PASSE I STØRRELSEN, SÅ BØRNENE HAR DE BEDSTE FORUDSÆTNINGER FOR UDVIKLE DERES MOTORISKE KOMPETENCER. 

HUSK NAVN I ALT!

Der skal altid være skiftetøj og bleer i dit barns skuffe, som er i puslerummet. Husk eventuelt også at medbringe sut, sovedyr m.m.

Når barnet afleveres om morgenen skal magneten flyttes.  Den er på tavlen i fællesrummet, hvor afhentningstidspunktet også noteres. Her noteres det også, hvis det er andre end forældre der afhenter. 

Børnene leger primært på gulvet, så derfor er det vigtigt at I tager skoene af eller benytter de blå ovetræksfutter når I går ind i vuggestuen. 

 

Vores hverdag er struktureret på følgende måde:

Kl. 06.30- 07.30 serveres der økologisk morgenmad. De børn, der kommer derefter, skal have spist hjemmefra
Kl. 9.00 får vi mad fra madpakken
Kl. 9.30 laver vi forskellige aktiviteter, og er ofte ude. 
Kl. 10.45 holder vi samling.
Kl. 11 spiser vi madpakker
Kl. 11.30- 12.00 børnene bliver puttet.
Kl. 14.00 børnene begynder at vågne, og vi spiser frugtmadpakken, derefter leger vi enten ude eller inde.
Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn. Ingen børn går sultne rundt og trætte børn puttes. 
DET ER VIGTIGT, AT MAN GIVER BESKED,HVIS BARNET KOMMER EFTER KL. 9.30. 
 

 

FØDSELSDAGE

Når dit barn har fødselsdag, vil vi gerne fejre den.
Hvis der skal deles noget ud, kan det for eksempel være boller, frugt og rosiner, men ikke is, slik eller kage. 
Når barnet fylder 2 år og er mere bevidst om sin egen fødselsdag, giver vi en lille gave.
 

SØVN

Som udgangspunkt lader vi børnene sove, når de kan og så længe de kan.
Det gør vi da forskning viser at mangel på søvn har følgende negative virkninger:

  • Der skabes flere konflikter, da børnene bliver mere sarte og støjende
  • De bliver mindre modtagelige overfor læring
  • De bliver mindre modstandsdygtige overfor sygdomme 
  • De bliver mere disponeret for overvægt

Børn i alderen 1-2 år har typisk brug for 13-14 timers søvn i døgnet.

Vi stiller barnevogn/seng samt sengetøj til rådighed.

 

MADPAKKE

Forældrebestyrelsen har fravalgt madordning, så derfor skal barnet selv have en madpakke med.
HUSK ALTID NAVN PÅ MADKASSEN SAMT ALLE BØTTER!
Madpakken er barnets brændstof til hele dagen og forudsætning for at dit barn kan udvikle sine potentialer, derfor er det vigtigt, at barnet har en sund, nærende og varierende madpakke med; fuldkorn, frugt og grønt.
Vi spiser madpakke 3 gange om dagen ca  kl. 9, 11 og kl. 14. Det er derfor vigtigt, at du giver dit barn nok mad med.
Sundhedsstyrelsen har af sikkerhedsmæssige grunde bestemt, at der i vuggestuen ikke må gives rå gulerødder og div. nødder, og desuden skal vindruerne halveres.
Hvis frugt og grønt skal skæres ud, skal dette gøres hjemmefra. 
 

SYGDOM

Syge børn, uanset om de har feber eller ej, skal holdes hjemme.
Der er i vuggestuen en stor smitterisiko, da børnenes immunforsvar ikke er veludviklet endnu, og derfor kan der være flere sygedage i starten. 
Er barnet ikke helt på ”toppen” er det vores erfaring, at det er en godt at holde barnet hjemme i fred og ro.
Barnet kan først vende tilbage til vuggestuen, når han/hun er helt rask og kan deltage i de daglige aktiviteter.
I vuggestuen må vi ikke give medicin, med mindre barnet har en lægedokumenteret sygdom.
Når barnet er syg bedes I skrive dette på aula. 
Bliver barnet syg i løbet af dagen, bliver I kontaktet og barnet hentes hurtigst muligt. 
 

FERIE OG FÆLLESPASNING

Selvom at dit barn er glad for at gå i vuggestue, så har barnet også brug for ferie og fridage.
Når vi nærmer os en ferie, vil du blive bedt om at udfylde en ferieseddel på aula, om hvornår dit barn holder fri, så vi kan planlægge, hvordan vi bruger vores personaleressourcer bedst.
I nogle ferier vil der være fællespasning sammen med børnehaven eller sammen med Hyrdebakken. Fællespasningen går på skift imellem Hyrdebakken og Æblehaven. Dette vil I blive orienteret om. 

 

VORES FAGLIGHED

I Æblehaven gør vi meget for at personalet kommer på efteruddannelse og div. kurser.
Vi arbejder ud fra de styrkede pædagogiske læreplaner, med ekstra fokus på motorik, relationer og sprog.
Vi tilbyder samtaler i løbet af dit barns vuggestuetid. Syddjurs kommune har vedtaget at der afholdes velkomstsamtale når barnet starter, samt en samtale når barnet fylder to år. Inden barnet starter i børnehave er der en overleveringssamtale hvor børnehaven også deltager.
Der er altid mulighed for yderligere samtaler hvis I eller vi har brug for dette. 
 

SAMARBEJDE FORÆLDRE- PERSONALE

I samarbejde med jer, kan vi give jeres barn den bedste udvikling, derfor vægter vi forældresamarbejde højt.
Det er vigtigt, at vi i vores samarbejde kender til hinandens forventninger.
Hvis I har tillid til os, kan vi også få en god tilknytning til jeres barn.
For at vi kan få det til at lykkes er det vigtigt at:

  • I kommer til os, hvis der er noget I undrer jer over, eller hvis I har bekymringer på barnets vegne
  • Vi henvender os til jer, når jeres barn kræver ekstra opmærksomhed
  • I fortæller, hvis der sker nogle ting i hjemmet, som kan påvirke barnets hverdag og trivsel

 

FORÆLDREBESTYRELSE

Gennem forældrebestyrelsen har man som forældre mulighed for at have indflydelse på drift og pædagogiske principper i Ebeltoft Børnehus. Hvert år i september er der valg til bestyrelsen. Vi har fælles bestyrelse med Hyrdebakken. Bestyrelsen består af fem forældre og to medarbejderrepræsentanter. 

 

 

Med ønske om et godt samarbejde

Hilsen personalet i vuggestuen.

Dokumenter

Velkomstinfo til vuggestuen

Shape Created with Sketch.

Velkommen til Æblehavens vuggestue

Shape Created with Sketch.